ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Δημοσιεύτηκε 27.04.2011

Στην Ελλάδα, που είναι μια μικρή χώρα , το πρόβλημα των τροχαίων είναι πολύ

μεγάλο. Κάθε χρόνο συμβαίνουν στη χώρα μας 22.000 περίπου τροχαία

ατυχήματα , που έχουν ως αποτέλεσμα το θάνατο 2.000 ανθρώπων και τον

τραυματισμό άλλων 32.000. Δηλαδή κάθε χρόνο εξαφανίζεται μια ολόκληρη

κωμόπολη από το χάρτη της Ελλάδας. Από το σύνολο των τραυματισμένων

οι 4.000 είναι σοβαρά κι από αυτούς το 15% καταλήγουν στο θάνατο,

ενώ πολλοί μένουν ανάπηροι.

Είναι επίσης γεγονός ότι στην Ελλάδα μεταξύ των θυμάτων των τροχαίων

ατυχημάτων –οδηγών και επιβατών-συμπεριλαμβάνονται κυρίως άτομα σε

νεαρές ηλικίες.

Το αυτοκίνητο και η μοτοσικλέτα είναι κομμάτια της ζωής όλων μας. Είναι

μέσα μεταφοράς και εξυπηρέτησης στις καθημερινές μας ανάγκες. Ο τρόπος

όμως με τον οποίο χρησιμοποιούνται είναι πολλές φορές η αιτία για τα θανατηφόρα

ατυχήματα.

Χιλιάδες είναι οι άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους νέοι, που χάνουν τη ζωή τους

κάθε χρόνο στην άσφαλτο, γι’ αυτό χρειάζεται όλοι μαζί να προσπαθήσουμε

για λιγότερα ατυχήματα.

ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ

Τα τελευταία δεκατρία χρόνια, από το 1986 ως το 1999 έχουν συμβεί συνολικά

στη χώρα μας 303.000 οδικά τροχαία ατυχήματα και οι νεκροί πλησίαζαν τους

26.500.

Υπεύθυνοι για τα ατυχήματα είναι τόσο οι οδηγοί όσο και οι πεζοί. Αίτια

αναφερόμενα σε οδηγούς είναι η υπερβολική ταχύτητα, το αντικανονικό

προσπέρασμα, η παραβίαση του σηματοδότη και κυρίως το ότι οδηγούν αφού

πρώτα έχουν καταναλώσει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ. Αξιοσημείωτο είναι να

αναφέρουμε εδώ ότι με 40 γραμμάρια αιθυλικής αλκοόλης ένα άτομο βάρους 70

κιλών καθίσταται ανίκανο για οδήγηση. Για να γίνει κατανοητό το παράδειγμα

σημειώστε ότι ένα ποτήρι μπύρα περιέχει 13 γραμμάρια αιθυλικής αλκοόλης.

Αίτια αναφερόμενα σε πεζούς είναι ότι δεν υπακούν είτε σε σήμα τροχονόμου

είτε σε σήμα φωτεινού σηματοδότη, δε βαδίζουν στο πεζοδρόμιο ή στις διαβάσεις

και διασχίζουν απότομα κι απερίσκεπτα το δρόμο.

Συνοπτικά οι αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων δυστυχημάτων είναι οι

παρακάτω

. Οδήγηση σε κατάσταση μέθης

. Υπερβολική ταχύτητα

. Αντικανονικό προσπέρασμα

. Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας

. Παραβίαση του σήματος ΣΤΟΠ

. Παραβίαση προτεραιότητας

. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

. Επικίνδυνοι ελιγμοί

. Χρήση εκτυφλωτικών φώτων

. Απόσπαση προσοχής του οδηγού

. Κούραση οδηγού

. Κακή ποιότητα του οδοστρώματος και η κατάσταση των αυτοκινήτων

Αν οι οδηγοί αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας και οι πεζοί σέβονται και

εφαρμόζουν τις διατάξεις των Κ.Ο.Κ. (κώδικα οδικής κυκλοφορίας ) θα έχουμε

άμεση και σημαντική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, άμεση και

σημαντική μείωση των νεκρών, αναπήρων και τραυματιών από τα δυστυχήματα

αυτά.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ

Τα τροχαία ατυχήματα έχουν σοβαρές συνέπειες τόσο για το άτομο όσο και

για την κοινωνία.

Για το άτομο η απώλεια της ίδιας της ζωής του αλλά και ο τραυματισμός του

που συνεπάγεται ενδεχόμενη αναπηρία για όλη του τη ζωή. Το τροχαίο ατύχημα

μπορεί να προκαλέσει ψυχικά τραύματα και να επηρεάσει τις προσωπικές

σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία ενός ανθρώπου. Συνέπειες θα

υπάρχουν επίσης για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων, κυρίως με

την ύπαρξη ψυχολογικών τραυμάτων.

ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ . Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Θύματα κάποιου ατυχήματος πέφτουν κάθε χρόνο 20 εκατομμύρια παιδιά σε

χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από αυτά 10.000 χάνουν τη ζωή, ενώ 30.000

μένουν ανάπηρα για όλη τους τη ζωή. Στη χώρα μας 20.000 παιδιά

νοσηλεύονται κάθε χρόνο εξαιτίας κάποιου ατυχήματος. Κι ενώ στην εικοσαετία

1975-1995 στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο αριθμός των νεκρών από τα

τροχαία ατυχήματα μειώθηκε κατά 20%-50%, στην Ελλάδα ωστόσο έχουμε

αύξηση κατά 100%.

Τα αγόρια παθαίνουν συχνότερα ατυχήματα από ό, τι τα κορίτσια, ενώ η

κόπωση και ανεπαρκής επιτήρηση από τους μεγάλους είναι παράγοντες που

ευνοούν τα ατυχήματα στα παιδιά. Το 30% των νεκρών από τροχαία είναι

παιδιά, ποδηλάτες, υπέργηροι και άτομα με ειδικές ανάγκες. Από αυτά το 20%

είναι πεζοί. Τα στοιχεία από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν

ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-24 ετών.

Η χώρα μας δυστυχώς στα τροχαία ατυχήματα κατέχει την πρώτη θέση σε

σχέση με τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν. Είναι τραγικό στην Ελλάδα να χάνουν

τη ζωή τους στην άσφαλτο 170 άτομα το μήνα και να θρηνούμε κάθε χρόνο

περίπου 2.500 νεκρούς. Αν αναλογίσουμε ότι ο σεισμός της Πάρνηθας είχε 140

νεκρούς, τότε θα διαπιστώσουμε ότι είναι σαν να έχουμε κάθε μήνα ένα σεισμό 6

Ρίχτερ. Αν κάτι τέτοιο συνέβαινε με αυτή τη συχνότητα θα είχαμε συγκλονιστεί

όλοι. Με τα τροχαία όμως δυστυχώς δε συνειδητοποιήσαμε το μέγεθος.

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΕ ΠΕΖΟΥΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΟΥΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ

Η τεχνολογία καθώς και η βελτίωση των όρων και συνθηκών ζωής, δίνουν τη

δυνατότητα όλο και σε μεγαλύτερο μέρος πληθυσμού να είναι ιδιοκτήτες μέσων

μεταφοράς,( όπως αυτοκίνητα, μηχανάκια, ποδήλατα κτλ ). Τα μέσα αυτά είναι

πολύτιμα και ωφέλιμα για τη ζωή μας, αρκεί να τα χρησιμοποιούμε σωστά και με

βάση τους κανόνες ασφαλείας και οδικής κυκλοφορίας.

Για να κυκλοφορούμε λοιπόν με ασφάλεια, όταν οδηγούμε, ας προσέξουμε τα

παρακάτω.

1.Δεν οδηγούμε ποτέ, όταν έχουμε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα

οινοπνευματωδών ποτών, ούτε επιτρέπουμε στον οδηγό της παρέας μας να

οδηγήσει, αν έχει καταναλώσει μεγάλη ποσότητα αλκοόλ. Στο 40% περίπου των

θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων οι υπαίτιοι οδηγοί είχαν κάνει χρήση

αλκοόλ.

2. Σεβόμαστε τα όρια ταχύτητας. Οι μεγάλες ταχύτητες σκοτώνουν.

3. Οδηγούμε με ασφάλεια σημαίνει. δεν περνάμε με κόκκινο, σταματάμε στο

ΣΤΟΠ και δίνουμε προτεραιότητα.

4. Αποφεύγουμε τα αντικανονικά προσπεράσματα.

5.Υπακούμε στα σήματα των τροχονόμων.

6.Κρατάμε τις κανονικές αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα.

7. Όταν οδηγούμε πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι. Επίσης δεν οδηγούμε ποτέ

όταν είμαστε κουρασμένοι ή νυσταγμένοι.

8. Φοράμε ζώνες ασφαλείας ακόμη και σε κοντινές αποστάσεις μέσα στην πόλη

και βάζουμε τα παιδιά στα ειδικά καθίσματα ή στα πίσω καθίσματα με ζώνη

ασφαλείας.

9. Δεν αλλάζουμε λωρίδες κυκλοφορίας απότομα και χωρίς προηγούμενη

προειδοποίηση.

10.Τέλος, πρέπει να μάθουμε να οδηγούμε υποχωρητικά. Ας μη βλέπομε το

διπλανό οδηγό σαν ανταγωνιστή μας.

Οδηγίες στους πεζούς

1. Μάθετε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.

2. Βαδίζετε πάντα στο πεζοδρόμιο.

3. Μην αφήνετε ποτέ τα παιδιά από το χέρι σας.

4. Όπου υπάρχει τροχονόμος περνάτε μόνο όταν σας ανοίγει το ρεύμα. Μάθετε

την έννοια των σημάτων του τροχονόμου.

5. Διασχίστε το δρόμο κάθετα-ποτέ διαγώνια-και χωρίς να τρέχετε. Η πορεία σας

να είναι πάντα ευθεία, σταθερή και αποφασιστική.

6. Όταν είστε πίσω από λεωφορείο ή άλλο μεγάλο όχημα μη βγαίνετε απότομα

στο δρόμο.

Πρέπει να ξέρουμε ότι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας είναι ένας νόμος, τον

οποίο πρέπει να εφαρμόζουμε όλοι. και οι πεζοί και οι οδηγοί. Δεν πρέπει ακόμη

να ξεχνάμε ότι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας είναι κώδικας ζωής.

 

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΡΑΝΟΥΣ

Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε τη μεγάλη σημασία της ζώνης ασφαλείας

και του κράνους και να καταλάβουμε ότι είναι απαραίτητο να τα χρησιμοποιούμε.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι δε χρειάζεται να φορούν ζώνη ασφαλείας, όταν

κινούνται με μικρές ταχύτητες ή διανύουν μια μικρή διαδρομή. Μεγάλο λάθος!!!

Περισσότερο από 80% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε ταχύτητες

μικρότερες από 64 χιλιόμετρα την ώρα. Πρέπει να ξέρουμε ότι η δύναμη

σύγκρουσης όταν τρέχουμε με 50 χιλιόμετρα την ώρα ισοδυναμεί με πτώση με

το κεφάλι από τον 3ο όροφο ενός κτιρίου. Έχουν ακόμη καταγραφτεί συχνά

θανατηφόρα ατυχήματα σε επιβάτες αυτοκινήτου σε ταχύτητες μικρότερες των

20 χιλιομέτρων την ώρα.3 στα 4 θανατηφόρα ατυχήματα συμβαίνουν σε

απόσταση μικρότερη από 40 χιλιόμετρα από το σπίτι του θύματος. Για να μην

κουράζεστε λοιπόν με αριθμούς και υπολογισμούς θυμηθείτε. τη ζώνη τη φοράμε

ΠΑΝΤΑ, ανεξαρτήτως της απόστασης που πρέπει να διανύσουμε.

Οι ζώνες ασφαλείας μπορούν να σε προφυλάξουν από το. να καρφωθείς στο

παρμπρίζ, να πεταχτείς έξω από την πόρτα, να πέσεις στο έδαφος και να

τραυματιστείς, να χτυπήσεις στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου.

Επτά άνθρωποι σκοτώνονται σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα κάθε μέρα στη

χώρα μας. Άλλοι 66 τραυματίζονται. Στα ατυχήματα αυτά μόνο το 18% των

παθόντων φορούσε ζώνη ασφαλείας ή κράνους, ενώ το υπόλοιπο 82%-

προφανώς για λόγους …μαγκιάς –δεν είχε πάρει κανένα μέτρο προστασίας. Αν

φορούσαμε τη ζώνη ασφαλείας σε ποσοστό 95%, θα σωζόταν στην Ελλάδα 500

άνθρωποι κάθε χρόνο.

Κάθε χρόνο σκοτώνονται 52 παιδιά ως επιβάτες σε τροχαία. Τα 18 από αυτά θα

είχαν σωθεί αν ήταν κατάλληλα δεμένα.

Ξέρετε ότι τα τροχαία είναι ο κυριότερος λόγος θανάτου για τους νέους

ανθρώπους; Η χρήση της ζώνης ασφαλείας μειώνει την πιθανότητα σοβαρού

τραυματισμού κατά 60% και θανάτου κατά 50%.

Ποτέ χωρίς κράνος για σιγουριά.

Για τους οδηγούς μοτοσικλέτας αυτό που σώζει τη ζωή είναι το κράνος, το

σπουδαιότερο τμήμα της ενδυμασίας τους.

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι οδηγοί μοτοσικλέτας είναι εκτεθειμένοι άμεσα σε πολλούς

κινδύνους, πολύ περισσότερους από αυτούς στους οποίους εκτίθενται οι οδηγοί

αυτοκινήτων. Σκεφτείτε λοιπόν. ΄΄οδήγημα μοτοσικλέτας΄΄ πρόκληση για ρίσκο,

ή επανάληψη της απόλαυσης;

Η ασφαλής οδήγηση εξαρτάται από τον καθένα μας. Ο απλός οδηγός παίζει

τον πιο σημαντικό ρόλο στη μείωση του θανάτου και τραυματισμών από

τροχαία ατυχήματα. Γι΄ αυτό πάντοτε φοράτε ζώνη ασφαλείας και κράνος.
Η ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ

ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΗ

Πιστεύουμε ότι ένα βήμα για την αντιμετώπιση αυτού του σοβαρού

προβλήματος που λέγεται ΄΄ τροχαία ατυχήματα ΄΄ είναι η εισαγωγή και η

συστηματική διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία. Μέχρι να γίνει

όμως αυτό, ας φροντίσει ο καθένας μας να γίνει η κυκλοφοριακή αγωγή

συνείδηση όλων.

Η οδική συμπεριφορά είναι συνισταμένη πολλών παραμέτρων κι

αντικατοπτρίζει το μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο του κάθε πολίτη. Η

βασική παράμετρος όμως που αυξάνει ή μειώνει το δείκτη της οδικής ασφάλειας

(δείκτη ατυχημάτων) είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Η γνώση των κανόνων οδικής

κυκλοφορίας κι η πιστή τήρηση τους αποτελεί τον καλύτερο κώδικα

αυτοπροστασίας κι ασφάλειας της ίδιας της ζωής μας

Πηγή:motosikleta.gr/forum/index.php

troxaia atiximata

Add your comment