Οι κυρίαρχοι των δρόμων έφτασαν σε αδιέξοδο

Δημοσιεύτηκε 27.04.2011

ΗΠΑ: απειλούνται με κατάρρευση οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες

Ήταν οι Τρεις Μεγάλες των ΗΠΑ- σύμβολα της αμερικανικής κυριαρχίας στους δρόμους. Σήμερα η General Μotors, η Chrysler και η Ford απειλούνται με κατάρρευση εξαιτίας της κρίσης. Και σπεύδουν για οικονομική βοήθεια πολλών δισ. δολαρίων στην Ουάσιγκτον.

Τις τελευταίες εβδομάδες η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεχθεί ισχυρότατο πλήγμα. Σε μια απελπισμένη κίνηση σωτηρίας η General Μotors και η Chrysler επιχείρησαν να συγχωνευθούν και η Chrysler προσπάθησε να έρθει σε συμφωνία για συνεργασία με τη γαλλική Renault και την ιαπωνική Νissan. Και τώρα, οι Βig Τhree- General Μotors, Chrysler και Ford- πιέζουν την Ουάσιγκτον να τις ενισχύσει με ρευστό για να αποφύγουν την χρεοκοπία. Λύση βλέπουν πλέον μόνο σε ένα σχέδιο σωτηρίας σαν αυτό που εκπόνησε η κυβέρνηση Μπους για να ενισχύσει τις τράπεζες. Αν και τον περασμένο μήνα το Κογκρέσο ενέκρινε εγγυημένα δάνεια ύψους 25 δισ. δολαρίων για την ενίσχυση της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι Τρεις Μεγάλες ζητούν πολλά περισσότερα από αυτό. Μόνο για τις τρέχουσες ανάγκες και τη συγχώνευσή τους, η GΜ και η Chrysler θα χρειάζονταν 10 δισ. δολάρια, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Los Αngeles Τimes».

Οι θέσεις εργασίας
Το πρόβλημα γίνεται ιδιαίτερα οξύ αν υπολογισθεί ότι οι τρεις εταιρείες απασχολούν περίπου 200.000 εργαζόμενους στις ΗΠΑ και χιλιάδες ακόμη στο εξωτερικό. «Η κατάρρευση των Τριών Μεγάλων θα ήταν ένα ιδιαίτερα ισχυρό χτύπημα», σημειώνει Ντόναλντ Γκράιμς, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, την πολιτεία όπου χτυπά η καρδιά της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Άλλοι αναλυτές επισημαίνουν ότι αρκεί η κατάρρευση του ενός για να προκληθεί φαινόμενο ντόμινο στους υπόλοιπους, με αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης έχουν ήδη φανεί στην προεκλογική εκστρατεία για τον Λευκό Οίκο. Όπως σημειώνουν οι «Νew Υork Τimes», o Ρεπουμπλικανός υποψήφιος Τζον ΜακΚέιν έχει εγκαταλείψει εδώ και αρκετές εβδομάδες κάθε ελπίδα να κερδίσει στο Μίσιγκαν, την πολιτεία που καταγράφει το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας στις ΗΠΑ. Μια ενδεχόμενη κατάρρευση θα μπορούσε, επίσης, να προκαλέσει πραγματικό σοκ στην Ιντιάνα, στο Οχάιο και σε άλλες πολιτείες που φιλοξενούν μεγάλα εργοστάσια κατασκευής και αντιπροσωπείες.

Η αμερικανική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη αποφασίσει το ύψος της βοήθειας προς την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία. Αναλυτές θεωρούν, πάντως, αδιανόητο να αφεθεί η αυτοκινητοβιομηχανία στην τύχη της. «Αν χαθεί η GΜ, η Chrysler και η Ford, το πλήγμα για τη μαζική ψυχολογία θα είναι ανυπολόγιστο», σημειώνει ο Ντέιβιντ Γκρέγκορι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο St. John. Τη δεκαετία του 1970, το 40% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στους αμερικανικούς δρόμους ήταν μόνο της General Μotors- Μπιούικ, Κάντιλακ και Σεβρολέτ. Σήμερα περισσότερα από τα μισά είναι ιαπωνικά και ευρωπαϊκά. Και η πτώση στις πωλήσεις των Τριών Μεγάλων συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό.

Τρίζουν οι εταιρείες και στην Ευρώπη

ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ της αυτοκινητοβιομηχανίας τρίζουν και στην Ευρώπη. Στη Γαλλία η Renault ανακοίνωσε απολύσεις, ενώ θα κλείσει για μια έως δυο εβδομάδες τα εργοστάσιά της. Η Fiat στην Ιταλία αναθεώρησε τον προϋπολογισμό της για το επόμενο έτος, ενώ οι γερμανικές ΒΜW και Μercedes ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να μειώσουν την παραγωγή τους. Αναλυτές υπολογίζουν ότι το επόμενο διάστημα θα χαθούν περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας αν δεν βελτιωθούν οι οικονομικοί δείκτες του τομέα. Σύμφωνα, πάντως, με τον επίτροπο Βιομηχανίας της Κομισιόν Γκίντερ Φερχόιγκεν, η Ευρώπη δεν θα αφήσει την αυτοκινητοβιομηχανία της να καταρρεύσει. «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται τη στήριξή μας και απαιτείται συγκεκριμένη βοήθεια για να αυξηθεί η ζήτηση σε νέα αυτοκίνητα», δήλωσε χθες σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα «Νeue Ρresse».

Πηγή : www.ta-nea.dolnet.gr

σύλλογος τροχαίων ατυχημάτων

Add your comment