Μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων

Δημοσιεύτηκε 27.04.2011

Βελτιωμένη εμφανίζεται η εικόνα του νησιού μας, αναφορικά με την εκτίμηση της επικινδυνότητας των νομών της Ελλάδος, με βάση τα τροχαία ατυχήματα, το 2009, δεδομένου ότι καταλαμβάνει την εικοστή τέταρτη θέση, από τους πενήντα νομούς της χώρας μας.
Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από την ετήσια έρευνα του τμήματος Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, σύμφωνα με την οποία η Ζάκυνθος κατατάσσεται στην 24η θέση από την 13η που βρισκόταν το 2008, ενώ εξίσου ενδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία που παρατίθενται για τα προηγούμενα έτη, οπότε, το 2007 κατείχαμε την 19η , το 2006 την 24η και το 2005 τη 18η θέση.
Την έρευνα πραγματοποίησαν οι Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, Διευθυντής Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, Μιχαήλ Νικολαράκης Διδάκτορας Πολυτεχνείου Κρήτης, Μιχάλης Δούμπος Επίκουρος Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης.

ΓΕΝΙΚΑ
Το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης παρουσιάζει, για το 2009, την ετήσια έκθεσή του για το χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδος, σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί.
Τα στοιχεία που μελετήθηκαν αφορούν:
1.Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα,
2.Τα ατυχήματα σοβαρών σωματικών βλαβών,
3.Τα ατυχήματα ελαφρών σωματικών βλαβών,
4.Τους νεκρούς από τροχαία,
5.Τους σοβαρά τραυματίες,
6.Τους ελαφρά τραυματίες.
Στον Πίνακα 1 φαίνεται, αναλυτικά, για όλη την Ελλάδα, ο αριθμός των ατυχημάτων και των παθόντων, για την τελευταία πενταετία, προκειμένου να είναι ευχερής η σύγκριση, από έτος σε έτος, και στον Πίνακα 2 η ποσοστιαία και αριθμητική μεταβολή τού 2009, σε σχέση με το 2008.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Καταγράφηκε μείωση, το 2009, σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες.
Στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς καταγράφηκε μείωση, κατά 7,1% και 6,2%, αντίστοιχα, (100 λιγότερα ατυχήματα και 96 λιγότεροι νεκροί), σε σχέση με το 2008. Για πρώτη φορά ο αριθμός των νεκρών βρίσκεται κάτω από τα 1.500, άτομα πράγμα που έχει να συμβεί από το 1982. Στους σοβαρά τραυματίες παρατηρήθηκε, μείωση κατά 11,6%, ενώ στους ελαφρά τραυματισθέντες η μείωση ήταν μόνο 2,7%, με τον αριθμό τους, όμως, να παραμένει μεγάλος, 16.683 άτομα.
Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος, αλλά υπήρχαν και νομοί, όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές αυξήσεις είτε των ατυχημάτων είτε των παθόντων.
Σύμφωνα με το Β’ εθνικό στρατηγικό σχέδιο « καθ’ οδόν 2006 -2010», που εκπονήθηκε για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα, ο αριθμός των νεκρών, για το 2009, θα έπρεπε να ήταν 1.120 άτομα, υπάρχει, δηλαδή, αρνητική απόκλιση, κατά 343 άτομα. Το ίδιο συνέβη και το 2008, όπου η απόκλιση ήταν 337 άτομα. Το σχέδιο αυτό δεν εφαρμόσθηκε από τους φορείς της πολιτείας, έτσι ο στόχος των 1.010 νεκρών, για το 2010, έχει εγκαταλειφθεί και τώρα επιδιώκεται η μείωση, κατά 100 ατόμων, κάθε έτος, ώστε να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο, έστω με καθυστέρηση τεσσάρων ετών το 2014.
Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της Ε.Ε. των 27 μελών, που δεν έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα και δεν έχει κάνει ουσιαστική προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών από τροχαία ατυχήματα.
Δεν αρκούν, βέβαια, οι σημαντικές πρωτοβουλίες του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος πρωτοστάτησε και ανέλαβε, προσωπικά, την παρακολούθηση αυτού του σημαντικού προβλήματος και με την παρουσία του στο συνέδριο οδικής ασφάλειας έδωσε το έναυσμα για την αναγωγή του σε πρώτη εθνική προτεραιότητα.
Ομοίως, ο Πρωθυπουργός το έθεσε υπό συζήτηση στα πρώτα υπουργικά συμβούλια, αντιλαμβανόμενος τη σοβαρότητα της κατάστασης και έδωσε τις πρώτες κατευθυντήριες γραμμές, για να υπάρξουν αποτελέσματα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ο Υπουργός προστασίας του πολίτη έχει εμπειρία πάνω στο πρόβλημα αυτό, καθώς είναι ο πρώτος και ο μόνος που εφάρμοσε το Α’ στρατηγικό σχέδιο «καθ’ οδόν 2001 -2005», με τις σημαντικές μειώσεις, μεταξύ 2001 και 2004 (από 2.100 νεκρούς το 2000, σε 1.640 το 2004).
Οι υπόλοιποι υπηρεσιακοί παράγοντες, που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, δεν βρίσκονται στο ύψος των περιστάσεων και δεν αναλογίζονται την ευθύνη που φέρουν έναντι των υπολοίπων συμπολιτών τους και της κοινωνίας. Αναλίσκονται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, στο γράμμα του νόμου, και δεν προωθούν τα ουσιαστικά προβλήματα, δίνοντας λύσεις το συντομότερο δυνατόν, αναλογιζόμενοι ότι οι καθυστερήσεις κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές.
Η απόφαση για κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων μόνο για βραχυπρόθεσμους οικονομικούς λόγους ήταν εσφαλμένη, γιατί από άποψη οδικής ασφάλειας είναι ολέθρια. Συνεχίζουν να κινούνται στους ελληνικούς δρόμους αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, κακοσυντηρημένα, ρυπογόνα κλπ. Ένα θανατηφόρο ατύχημα να προκαλέσει μόνο ένα από αυτά, αναλογιστήκατε τι οικονομικές επιπτώσεις θα έχει στο σύστημα υγείας, στις ασφαλιστικές εταιρείες, στις συντάξεις, στις αποζημιώσεις κλπ. Στο εγγύς μέλλον πρέπει να επανεξετασθεί το ζήτημα αυτό και να επανέλθει. Όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, θα μπορούσαν να κληθούν να συνδράμουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες, που τελικά θα βρεθούν ωφελημένες.
Για να γίνει κατανοητό πώς αντιμετωπίζεται, η τόσο παραγκωνισμένη και σε δεύτερη μοίρα οδική ασφάλεια θα αρκούσε μια σύγκριση με τη διαχείριση που έγινε για τον ιό της νέας γρίπης, δηλαδή, διαρκή τηλεοπτικά μηνύματα, φυλλάδια, εμβόλια, συζητήσεις εκπομπές …. με τζίρο εκατομμυρίων και τελικό απολογισμό περίπου 130 νεκρούς.
Αντίθετα, στην οδική ασφάλεια 1.500 νεκροί και τίποτα από τα παραπάνω. Μήπως θα έπρεπε να δούμε, στο μέλλον, με τον ίδιο τρόπο, και τους θανάτους στην άσφαλτο και με δεδομένο ότι εδώ «εμβόλιο» δεν υπάρχει;
Το 2009 κυκλοφόρησαν 220.548 καινούργια επιβατηγά αυτοκίνητα πάσης φύσεως, 14.549 ελαφρά φορτηγά και 71.666 μοτοσικλέτες, σημειώνοντας σημαντικές μειώσεις, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν ανανεώνεται ο στόλος των οχημάτων με ικανοποιητικό ρυθμό.

ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η μεθοδολογία, η οποία βασίζεται στην πολυκριτήρια ανάλυση αποφάσεων, είναι η γνωστή που εφαρμόζεται, κάθε έτος, και κατά την οποία γίνεται αναγωγή, για κάθε νομό, της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων, σε σχέση με το σύνολο της χώρας και, εν συνεχεία, συσχετισμός με τις μεταβλητές: πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας παρατηρούνται τα ακόλουθα:
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο νομός Χαλκιδικής, όπως και το 2005. Οι νεκροί ανήλθαν στους 33, έναντι 27, το 2008, οι σοβαρά τραυματίες στους 35 και οι ελαφρά στους 235. Επειδή το οδικό δίκτυο ήταν το ίδιο κακό και το 2007, που είχε 20 νεκρούς και 161 ελαφρά τραυματίες, κάποιοι άλλοι παράγοντες μεσολάβησαν και επηρέασαν αυτήν την αύξηση. Ο νομός χρειάζεται μέτρα άμεσης προτεραιότητας.
Η περιοχή της Αθήνας και το υπόλοιπο Αττικής βρίσκονται στην 2η θέση από την 7η του 2008, επιδεινώνοντας σημαντικά τη θέση της. Τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν, σε 333 από 352, με τους νεκρούς να είναι 350 από 368. Ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό κατεγράφησαν 413 έναντι 401, το 2008, με σοβαρά τραυματίες 455 το 2009 από 459, ενώ οι ελαφρά τραυματισθέντες ήταν 9.148 έναντι 8.559 του προηγουμένου έτος. Στην περιοχή της Αττικής σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα με ελαφρύ τραυματισμό (7.230 το 2009 από 6.848),σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και, μάλιστα, με αυξητική τάση (59,9% το 2009 από 56,4 το 2008). Περαιτέρω μελέτη των στατιστικών στοιχείων θα μας έδειχνε ποιες περιοχές του λεκανοπεδίου έχουν περισσότερο πρόβλημα, καθώς και σε ποιες κατηγορίες παθόντων χρηστών των οδών πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειές για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και μείωση του αριθμού των παθόντων (πχ δικυκλιστές, πεζοί, οδηγοί, επιβάτες κλπ).
Στην 3η θέση βρίσκεται ο νομός Κορινθίας, που τα δύο προηγούμενα χρόνια ήταν στην πρώτη θέση, με μείωση των νεκρών σε 49 από 53, των ατυχημάτων με τραυματισμό από 227 σε 201 και των ελαφρά τραυματισθέντων σε 312 από 363. Τα σοβαρά ατυχήματα παρέμειναν ίδια (33) και οι σοβαρά τραυματίες ήταν, για το 2009, 47 από 45. Η κατάσταση του νομού, από άποψη οδικής ασφάλειας, συνεχίζει να είναι χρονίζουσα και προβληματική, ιδιαίτερα τώρα που γίνονται έργα για βελτίωση του οδικού δικτύου, άρα θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση στους διερχόμενους οδηγούς για τους κινδύνους που θα συναντήσουν.
Ο νομός Φωκίδας κατατάχτηκε στην 4η θέση από την 27η του 2008, ενώ και το 2005 είχε καταλάβει τη 7η θέση, τα θανατηφόρα από 6 έγιναν 15, οι νεκροί 18 από 7 και οι ελαφρά τραυματίες 74 από 65.
Ο νομός Ευβοίας καταλαμβάνει την 5η θέση, ενώ, το 2007, ήταν δωδέκατος, παραμένοντας και αυτός στους νομούς, με χρόνιο πρόβλημα, που περιμένει ακόμη μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, είναι ο νομός με το μεγαλύτερο αριθμό τραυματισθέντων ατόμων (431 ελαφρά και 60 σοβαρά), υποσκελίζοντας πολλές πολυπληθέστερες περιοχές.
Στην 6η θέση βρίσκεται ο νομός Αργολίδας που βελτιώθηκε κατά δύο θέσεις. Τα θανατηφόρα αυξήθηκαν, κατά 2 (24 από 22), αλλά οι νεκροί μειώθηκαν, κατά δύο (25 από 27).
Στη 7η θέση κατατάχθηκε ο νομός Βοιωτίας, οποίος, το 2008, είχε καταταχθεί 5ος.Τα θανατηφόρα αυξήθηκαν, από 34 σε 38, με 40 νεκρούς από 36, και οι ελαφρά τραυματισθέντες ανήλθαν σε 261, ενώ ήταν 239, το 2008, και 161, το 2007, δηλαδή αυξήθηκαν, κατά 100, μέσα σε δυο χρόνια.
Η Λευκάδα βρίσκεται στην 8η θέση από την τελευταία 51η που βρισκόταν το 2008. Έτσι, ξαφνικά, εκεί που ήταν από τις πλέον ακίνδυνες περιοχές αντιμετωπίζει τώρα πρόβλημα, οι 7 νεκροί, για το 2009, σε ισάριθμα θανατηφόρα, είναι πάρα πολλοί για ένα τόσο μικρό μέρος.
Ο νομός Καβάλας κατέλαβε την 9η θέση από την 10η ,το 2008, με 36 νεκρούς έναντι 35, 45 σοβαρά τραυματίες από 42, και ελαφρά τραυματισμένα άτομα 163 από 186, το 2008.
Ο νομός Αιτωλοακαρνανίας βελτιώθηκε σημαντικά και από τη 2η θέση του προηγουμένου έτους βρέθηκε στην 10η. Τα θανατηφόρα ατυχήματα ήταν 49 έναντι 55, το 2008, και οι νεκροί 63 από 70.
Ο νομός Φθιώτιδας βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο και κατέλαβε την 11η θέση από την 6η το 2008. Οι νεκροί μειώθηκαν στους 30 από τους 46. Η ολοκλήρωση των έργων του πετάλου του Μαλιακού αναμένεται ότι θα βελτιώσει περισσότερο την κατάσταση της οδικής ασφάλειας και θα αποδειχθεί η σημαντικότητα του καλού οδικού δικτύου.
Ο νομός Θεσσαλονίκης κατατάχθηκε στην 14η θέση από την 16η το 2008. Τα θανατηφόρα ήταν 83 έναντι 92, οι νεκροί 93 από 99, τα ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό ήταν 120 από 134, και τα ελαφρά 1.356 από 1.612. Οι ελαφρά τραυματίες ήταν, το 2009, 1.815 έναντι 2.111, το 2008, και οι σοβαρά 134 από 155.
Ο νομός Αχαΐας ταξινομήθηκε στην 22η θέση, με 43 θανατηφόρα από 53, και 51 νεκρούς από 56.
Άλλες εμφανείς περιπτώσεις αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων αποτελούν οι νομοί:
Ρεθύμνου κατατάχθηκε στην 19η θέση από την 46η, Θεσπρωτίας 16η από 26η, Ροδόπης 18η από 30η, Δράμας 21η από 32η, Ευρυτανίας 22η από 48η, Κιλκίς 34η από 43η, και Λάρισας 37η από 47η.
Αντίθετα, βελτίωσαν τη θέση τους οι νομοί: Πρέβεζας 27η από 8η, Ημαθίας 30η από 17η, Άρτας 42η από 18η, Έβρου 44η από 20η, Καστοριάς 47η από 33η και Μαγνησίας 49η από 38η θέση. Τελευταίος αξιολογήθηκε ο νομός Σάμου που είχε ένα μόνο νεκρό από τροχαίο ατύχημα.
Στην Κρήτη, ο νομός Χανίων βελτιώθηκε, κατά 9 θέσεις (33η από 24η). Ο νομός Ρεθύμνου επιδεινώθηκε σημαντικά και κατατάχθηκε στην 19η θέση από την 46η. Ο νομός Ηρακλείου βρίσκεται στην 29η θέση από την 34η του 2008 και, τέλος, ο νομός Λασιθίου κατέλαβε την 43η θέση από την 50η.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1.Το 2010 είναι ένα σημαντικό έτος για την πορεία της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Αναμένεται να καρποφορήσουν όλες οι πρωτοβουλίες και οι αποφάσεις που ελήφθησαν το 2009.
2.Θα πρέπει να γίνει, για το υπόλοιπο του 2010, ένα μεταβατικό συμπληρωματικό σχέδιο του «καθ’ οδόν», μέχρι να εκπονηθεί και εφαρμοστεί το νέο στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας 2010-2015, γιατί κάθε μέρα είναι σημαντική και δεν πρέπει να χάνεται πολύτιμος χρόνος.
3.Για να επιτευχθεί, τόσο ο στόχος της μείωσης των νεκρών, κατά 100, κάθε χρόνο, μέχρι το 2014, θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο, που θα προβλέπει, ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος, τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν και τους επιμέρους στόχους. Κάποιοι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες πρέπει να ασχοληθούν, επισταμένως, και να αναλάβουν πρωτοβουλίες, προκειμένου να φέρουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
4.Ανεξάρτητα από τα έργα που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση του οδικού δικτύου, τα οποία είναι μακροπρόθεσμα και την επανεξέταση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων, η κατάσταση για τη μείωση των ατυχημάτων πρέπει να αντιμετωπισθεί, με τα σημερινά υπάρχοντα δεδομένα, λαμβανομένης υπόψη και της οικονομικής κρίσης.
5.Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης, με νομοθετημένη απαγόρευση ακυρώσεως των προστίμων (κλήσεων), συνδυασμένα με εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για απόκτηση καλύτερης κυκλοφοριακής αγωγής.
6.Κάποιες περιοχές χρειάζονται έκτακτα μέτρα, γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα, παρά τη βελτίωση του οδικού δικτύου. Πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, εκτός από την περιοχή της Αττικής, είναι στους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας, Χαλκιδικής και Εύβοιας.

Ευχαριστούμε θερμά τον Καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Κωνσταντίνο
Ζοπουνίδη για την άδεια δημοσίευσης της έρευνας.

Πηγή:www.imerazante.gr/koinonia/troxaia-1604-2/

σύλλογος τροχαίων ατυχημάτων

Add your comment