Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο Παλαιό και επικίνδυνο

Δημοσιεύτηκε 05.05.2011

Σε άθλια κατάσταση βρίσκεται το επαρχιακό δίκτυο του νομού Θεσσαλονίκης, για την αποκατάσταση του οποίου απαιτούνται τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ.

Το οδικό δίκτυο που εκτείνεται σε μήκος 575 χιλιομέτρων έχει κατασκευαστεί με προδιαγραφές και τεχνικά χαρακτηριστικά του 1960, ενώ βάσει αυτοψιών των τεχνικών υπηρεσιών της νομαρχίας το 50% είναι καταστραμμένο. Ωστόσο, ελλείψει κονδυλίων, δεν μπορεί να προχωρήσει ο προγραμματισμός για την αποκατάστασή του.

Το αρμόδιο τμήμα συγκοινωνιακών έργων, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της νομαρχίας Θεσσαλονίκης έχει εκπονήσει 21 μελέτες για την αποκατάσταση 33 οδικών τμημάτων αλλά δεν διαθέτει τα απαιτούμενα κονδύλια, για να προχωρήσει στη δημοπράτηση των έργων.
Οι αυτοψίες των τεχνικών υπηρεσιών δείχνουν ότι σε μεγάλα τμήματα του δικτύου υπάρχουν κακοτεχνίες, λακκούβες, παραμορφώσεις, ρωγμές και αυξημένη ολισθηρότητα, κατάσταση που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τους οδηγούς.

Κύριο πρόβλημα στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, εξαιτίας του οποίου δεν μπορούν να προχωρήσουν ούτε τα μικροέργα, είναι οι τραγικές ελλείψεις προσωπικού. “Το 1986 είχαμε πάνω από 80 μηχανικούς και τώρα έχουμε 35 μηχανικούς, οι περισσότεροι στα όρια της συνταξιοδότησης. Δεν έχουμε προσωπικό για να επιβλέψει τα έργα. Το τμήμα οδοποιίας διαθέτει μόνο τρεις μηχανικούς”, αναφέρει στη “Μ” ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αλέξανδρος Κωνσταντινίδης.

“Υπάρχει μόνο ένα συνεργείο για κάθε περίπτωση. Για αποκατάσταση μικρών βλαβών, για επεμβάσεις ρουτίνας. Με το μοναδικό συνεργείο είμαστε συνεχώς στους δρόμους μαζί με εργολαβίες που λειτουργούν επικουρικά. Αυτήν τη στιγμή έχουμε δύο εργολαβίες σε εξέλιξη και τον Ιούνιο θα δημοπρατήσουμε άλλες δύο, όλες για απλές επιδιορθώσεις. Το δίκτυό μας όμως φθάνει στα 600 χλμ. και περιλαμβάνει τους δρόμους του ορεινού όγκου και της πεδιάδας και απαιτούνται πολλά έργα”, περιγράφει ο κ. Νικόλαος Ψαλτόπουλος , προϊστάμενος τμήματος συγκοινωνιακών έργων και συντήρησης. “Ενδεικτικό των ελλείψεων είναι το γεγονός ότι έχουμε 22 μηχανήματα με 6 χειριστές, όταν κάθε μηχάνημα θέλει από δύο χειριστές”, προσθέτει ο ίδιος.

Σημαντική είναι και η έλλειψη κονδυλίων. Η νομαρχία τροφοδοτείται για τα έργα οδοποιίας από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), οι οποίοι είναι περιορισμένοι. Για την τρέχουσα χρονιά, μάλιστα, δεν έχει δοθεί ακόμη ούτε ένα ευρώ από τους ΚΑΠ. “Περιμένουμε στις αρχές Μαΐου να δοθούν κάποια χρήματα, αλλά θα είναι μικρό το ποσό. Ωστόσο, θα προχωρήσουμε σε δημοπρατήσεις ακόμη και με στοιχειώδεις πιστώσεις”, λέει ο κ. Ψαλτόπουλος.

Το επαρχιακό οδικό δίκτυο είναι χαρακτηρισμένο από το 1956 και έκτοτε παραμένει στη νομαρχιακή ευθύνη, παρά το γεγονός ότι άλλαξαν τα διοικητικά όρια των δήμων και μεγάλα τμήματα του δικτύου διέρχονται πλέον εντός των δήμων.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΧΑΙΑΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, από τους πλέον επικίνδυνους δρόμους θεωρείται η οδός από την Περαία μέχρι τη Νέα Μηχανιώνα, όπου υπάρχουν έντονες στροφές και διακρίνονται διαβρώσεις στο οδόστρωμα. Στο δρόμο αυτό συμβαίνουν κατά μέσο όρο 30 ατυχήματα το χρόνο, με 5 νεκρούς και 50 τραυματίες.

Σε κακή κατάσταση είναι και η επαρχιακή οδός Λαγκαδά – Ρεντίνας, στην οποία υπάρχουν συχνές στροφές, απότομες ανηφορικές και κατηφορικές κλίσεις, ενώ επικίνδυνα είναι τα τμήματα στο ύψος του Κολχικού, του Δρακόντειου, της Ανάληψης και της διασταύρωσης για Βαλτοχώρι. Επικίνδυνος θεωρείται και ο δρόμος Χορτιάτη – Αγίου Βασιλείου, με χαρακτηριστικά τη στενότητα, τις συχνές στροφές και τον ανεπαρκή φωτισμό. Απότομες στροφές, αρνητική κλίση του εδάφους και ολισθηρότητα στο οδόστρωμα είναι τα αρνητικά στοιχεία του δρόμου Πανοράματος – Χορτιάτη – Ασβεστοχωρίου.

Στενός είναι ο δρόμος προς Ωραιόκαστρο (το παλαιό τμήμα) σε σχέση με τον κυκλοφοριακό φόρτο που συνεχώς αυξάνεται, έχει απότομες κλίσεις τόσο σε στροφές όσο σε ανηφόρες και κατηφόρες, που έχουν ως συνέπεια την κακή εκτίμηση από πλευράς οδηγών της ταχύτητας που πρέπει να αναπτύξουν. Ο φωτισμός δεν είναι επαρκής.

Από την Τροχαία θεωρείται επικίνδυνος επίσης ο δρόμος Ασσήρου προς Κριθιά, καθώς καταγράφονται αρκετά τροχαία ατυχήματα κυρίως στο ύψος της στροφής προς Κριθιά από το δρόμο Θεσσαλονίκης – Σερρών. Ο δρόμος είναι στενός με δύσμορφα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
Η κατάσταση του οδοστρώματος στο δρόμο Νέου Ρυσίου – Βασιλικών βελτιώθηκε σε πολλά τμήματα, καθώς έγινε ασφαλτόστρωση και διαπλάτυνση. Ωστόσο, υπάρχουν σημεία με στροφές και στενότητα, τα οποία σε συνδυασμό με την ταχύτητα που αναπτύσσουν τα οχήματα γεννούν κινδύνους.

Ο δρόμος που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τον Πολύγυρο, ο οποίος δέχεται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, κυρίως τους θερινούς μήνες, θεωρείται επικίνδυνος καθώς σε πολλά τμήματά του είναι στενός με στροφές κατά διαστήματα.

Ποιοι δρόμοι χρήζουν παρεμβάσεων

Οι τεχνικές υπηρεσίες έχουν διαπιστώσει την αναγκαιότητα άμεσων παρεμβάσεων στους δρόμους: Θεσσαλονίκης – Καλοχωρίου, Περαίας – Μηχανιώνας, Κολχικού – Ρεντίνας, Λαγκαδά – Σοχού, Βρύσεων – Βερτίσκου, Σταυρού – όρια νομού, Λητής – Λαγκαδά, Πεύκων – Εξοχής, Λητής – Δρυμού, Νέου Ρυσίου – Σουρωτής, Μελισσοχωρίου – Ωραιοκάστρου, Δρόμος προς Τρίλοφο, Ασκού – Ανοιξιάς, εντός οικισμού Γαλήνης, Κυμίνων – Βραχιάς, Περιστεράς – Λιβαδίου, Χαλκηδόνας – Παρθενίου – Άδενδρου, Αγ. Αντωνίου – Σχολαρίου, Ζαγκλιβερίου – Καλαμωτούς, περιφερειακή Κερασιάς, Μονολόφου – Μελισσοχωρίου, Περιστερώνας – Οικισμού Πλατείας, Αρδαμερίου – Βασιλουδίου, Δρυμού – Νέας Σάντας, δημοτικής οδού προς Φίλυρο, Πόντου έως ΒΙΠΕΘ, Λιβαδίου – Αγίου Χαραλάμπους, Λοφίσκου Αρετής. Επίσης προτείνονται η κατασκευή γέφυρας Πολυδενδρίου στον Ασκό, συντήρηση οδοστρώματος στη γέφυρα Αξιού (Κυμίνων – Χαλάστρας) και η κατασκευή γέφυρας Αξιού στην οδό Ανατολικού – Βραχιάς.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των απαιτούμενων έργων ανέρχεται στα 37.966.000 ευρώ.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ

www.makthes.gr

Add your comment