ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ-ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Δημοσιεύτηκε 04.07.2011

Το θέμα στο οποίο θα αναφερθούμε σήμερα, είναι τα τροχαία ατυχήματα , τα αίτια που τα προκαλούν , οι συνέπειες από αυτά και οι προτάσεις της Τροχαίας για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Πριν μπούμε στην ουσία του θέματος , θα ήθελα να συγχαρώ το ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ –Τμήμα ΒΑ Αιγαίου και την ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΛΕΣΒΟΥ για την πρωτοβουλία, να διοργανώσει αυτή την ημερίδα .

Η δομή και η λειτουργία της πολιτείας, η συμπεριφορά του πολίτη και του κοινωνικού συνόλου, ο βαθμός ανάπτυξης και γενικά ο πολιτισμός σε μια χώρα, κρίνεται μεταξύ άλλων, από το δείκτη των τροχαίων ατυχημάτων, που έχει η χώρα αυτή. Οι παράμετροι που το επηρεάζουν, οι δυσμενείς επιπτώσεις του στο σύνολο, των δραστηριοτήτων της χώρας και τα στοιχεία που καθημερινά καταγράφονται, αποτελούν αδιάψευστο γεγονός, ότι υπάρχει έντονο πρόβλημα οδικής ασφάλειας, που επιζητά άμεση λύση.

Οδικό τροχαίο ατύχημα είναι αιφνίδιο και ζημιογόνο γεγονός , που προκαλείται από τη λειτουργία του οχήματος και προξενεί βλάβη σε πρόσωπα ή πράγματα.

Στην Ελλάδα κάθε χρόνο σκοτώνονται στους δρόμους μας περισσότεροι από 1600 άνθρωποι, δηλαδή οι κάτοικοι μιας μικρής κωμόπολης. Τουλάχιστον 20.000 τραυματίζονται και πολλοί από αυτούς μένουν μόνιμα ανάπηροι.

Στην Ελλάδα έχουμε τους διπλάσιους νεκρούς από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο και η χώρα μας είναι πρώτη στην λίστα με τα περισσότερα θύματα από θανατηφόρα τροχαία.

Πέρα από τις ακραίες συνέπειες του θανάτου ή των τραυματισμών, υπάρχουν και άλλες συνέπειες όπως οικονομικές.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται περίπου 13.000.000 Ευρώ , (δηλαδή 4,5 δισεκατομμύρια δραχμές) σε δαπάνες, για την αποκατάσταση υλικών ζημιών, σωματικών βλαβών, κλπ. χωρίς να υπολογίσουμε την απώλεια εργατικού δυναμικού ή την επιπλέον εργασιακή απασχόληση, όσων εργάζονται για την αντιμετώπιση των συνεπειών των τροχαίων ατυχημάτων, (ιατροί – νοσοκομεία – τροχονόμοι – δικαστικοί – πραγματογνώμονες κλπ.) όπως και άλλοι παράγοντες (π.χ. Δικαστικά έξοδα, κ.λ.π. ), που θα πρέπει να συνυπολογισθούν και να επιβαρύνουν την Ελληνική Οικονομία. Πραγματικά διπλασιάζουν και πλέον τον οικονομικό συντελεστή, κάθε τροχαίου ατυχήματος. Στο νομό Λέσβου, από το έτος 2004 εως και τον Aπρίλιο 2007, έλαβαν χώρα 46 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα , με 52 νεκρούς.

σε σύνολο τροχαίων ατυχημάτων το ίδιο χρονικό διάστημα 420 με 600 παθόντες.

Ποιες είναι οι αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα, και οδηγούν τόσους ανθρώπους υγιείς και δραστήριους, στον πρόωρο θάνατο;

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Υ.Δ.Τ το τροχαίο ατύχημα συνθέτουν, τέσσερεις παράγοντες.

α) Ο άνθρωπος

β) Το όχημα

γ) το οδικό δίκτυο

και δ) το περιβάλλον .

Το 80% των τροχαίων ατυχημάτων, οφείλεται , στον παράγοντα άνθρωπο , το 3% στο όχημα , το 6% στο οδικό δίκτυο και 11% οι καιρικές συνθήκες στο οδικό δίκτυο.

———————————————————————————————————————————————————

Οδική ασφάλεια: βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους στο εθνικό – επαρχιακό δίκτυο της Λέσβου – κυκλοφοριακά

προβλήματα – ασφάλεια πεζών στην πόλη της Μυτιλήνης, ΤΕΕ, ΤΕΕ – Τμ. Β.Α. Αιγαίου, Μυτιλήνη, 1 Ιουνίου, 2007

2

Α. Ως προς τον Άνθρωπο- Οδηγό ή Πεζό

Ενας από τους παράγοντες , που συμβάλλει στην εμφάνιση τροχαίων ατυχημάτων,, είναι ο οδηγός του οχήματος. Ο τρόπος με τον οποίο ο οδηγός του οχήματος προσεγγίζει ζητήματα ασφάλειας, κατά την οδήγηση και γενικότερα, η συμπεριφορά του στο δρόμο, επηρεάζει , σε μεγάλο βαθμό την πιθανότητα, να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα. Τα άτομα σχετικά νεαρής ηλικίας, τείνουν να εμπλέκονται πιο συχνά σε ατυχήματα από ότι άτομα μεγαλύτερης ηλικίας , πράγμα που πιθανόν να οφείλεται στη μεγαλύτερη συχνότητα με την οποία τα άτομα αυτά εκδηλώνουν, ριψοκίνδυνη ή επιθετική συμπεριφορά. Για να διαπιστωθεί η οδική συμπεριφορά των οδηγών λήφθησαν υπόψη οι παραβάσεις, που βεβαιώθηκαν από τους αστυνομικούς της τροχαίας, σε μια σειρά από επικίνδυνες παραβάσεις όπως :

-Υπερβολική ταχύτητα.

-Αντικανονικό προσπέρασμα.

-Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

-Οδήγηση σε κατάσταση μέθης.

-Μη χρήση ζώνης – κράνους.

-Παραβίαση προτεραιότητας.

-Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.

-Επιθετική – επιδεικτική οδήγηση.

-Απόσπαση προσοχής – κόπωση οδηγού.

-Επιδεικτικοί αντικανονικοί ελιγμοί

Ενδεικτικά αναφέρονται τα ατυχήματα που συνέβησαν στην περιοχή ευθύνης του Τμήματος Τροχαίας Μυτιλήνης από το έτος 2004 εως και τον Απρίλιο του 2007 τα οποία προκλήθηκαν από τις παραπάνω αναφερθείσες επικίνδυνες παραβάσεις:

-Υπερβολική ταχύτητα.

Από υπερβολική ταχύτητα προκλήθηκαν 11 τροχαία ατυχήματα Σωματικών βλαβών.

Παραβίαση προτεραιότητας.

Από παραβίαση προτεραιότητας προκλήθηκαν 42 τροχαία ατυχήματα σωματικών βλαβών.

-Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Από την είσοδο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προκλήθηκαν 26 τροχαία ατυχήματα σωματικών βλαβών

-Οδήγηση σε κατάσταση μέθης.

Υπό την επήρεια μέθης προκλήθηκαν 18 τροχαία ατυχήματα σωματικών βλαβών .

-Έλλειψη προσοχής .

Απόσπαση προσοχής – κόπωση οδηγού.

Τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα έχουν προκληθεί λόγω έλλειψης προσοχής. Συγκεκριμένα 80 τροχαία ατυχήματα σωματικών βλαβών οφείλονται στην έλλειψη και μη εντεταμένη προσοχή των οδηγών .

———————————————————————————————————————————————————

Οδική ασφάλεια: βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους στο εθνικό – επαρχιακό δίκτυο της Λέσβου – κυκλοφοριακά

προβλήματα – ασφάλεια πεζών στην πόλη της Μυτιλήνης, ΤΕΕ, ΤΕΕ – Τμ. Β.Α. Αιγαίου, Μυτιλήνη, 1 Ιουνίου, 2007

3

-Μη χρήση ζώνης – κράνους.

Επίσης από τα παραπάνω διαπιστώθηκε ότι σε 109 τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή δικύκλου οι 26 οδηγοί φορούσαν κράνος ενώ 83 δεν φορούσαν . Ενώ αντιθέτως σε εμπλοκή οδηγών ΙΧΕ Αυτ/των 71 οδηγοί φορούσαν ζώνη ενώ 27 δεν φορούσαν ζώνη.

Β. Ως προς το ΟΧΗΜΑ:

1.Η μεγάλη ηλικία του οχήματος.

2.Η κακή ή ανεπαρκής συντήρηση.

3.Μηχανικές και άλλες βλάβες.

4.Ο μεγάλος αριθμός κυκλοφορούντων δικύκλων.

5.Το υπέρβαρο και οι παραβάσεις φόρτωση –διαστάσεις φορτίου.

6.Ο μη τακτικός τεχνικός έλεγχος.

7.Η κυκλοφορία μεγάλου αριθμού φορτηγών αυτ/των και αγροτικών

μηχανημάτων.

8. Ελλειψη φώτων –αντικανονική χρήση φώτων .

9. Διαρροή φορτίου (χαλίκι, μπετό, πετρελαία, κλπ)

Γ. Ως προς το ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:

1.Κακή κατάσταση του οδικού δικτύου.

2.Ανεπαρκής σήμανση και σηματοδότηση.

3.Πλήρης έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού.

4.Χαμηλά πρότυπα κατασκευής.

5.Ανεπαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

6.Ελλιπής σήμανση κατά τη διάρκεια κατασκευών.

7.Δυσμενείς περιβαλλοντολογικές συνθήκες.

Ο Νομός Λέσβου κατατάσσεται σε πανελλήνια κλίμακα, ως Νομός με μέτριο δείκτη τροχαίων ατυχημάτων, παρά το γεγονός, ότι την τελευταία τριετία ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων έχει υπερδιπλασιαστεί. Λαμβάνοντας υπόψη , όλα όσα προαναφέρθηκαν για τα αίτια και τις συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων, καταλαβαίνει κανείς, πως δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, απαιτείται η συνεργασία της ΕΛ.ΑΣ (τροχαίας) με όλους τους κρατικούς φορείς , Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Διευθύνσεις εκπαίδευσης , Μέσα μαζικής ενημέρωσης και φυσικά συνεργασία και άμεση επικοινωνία με τους πολίτες – χρήστες των οδών.

ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Οι στόχοι οι οποίοι έχουν τεθεί από το ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ είναι οι παρακάτω:

1. Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2006-2010. Προβλέπει μείωση νεκρών κατά 50% το έτος 2010 σε σχέση με το 2000 και απαιτείται : Αύξηση

———————————————————————————————————————————————————

5585 640x414 ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Οδική ασφάλεια: βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους στο εθνικό – επαρχιακό δίκτυο της Λέσβου – κυκλοφοριακά

προβλήματα – ασφάλεια πεζών στην πόλη της Μυτιλήνης, ΤΕΕ, ΤΕΕ – Τμ. Β.Α. Αιγαίου, Μυτιλήνη, 1 Ιουνίου, 2007

4

συχνότητας των ελέγχων μέθης , ταχύτητας και μέσων παθητικής ασφάλειας (Ζώνη-Κράνος). Εκστρατείες ευαισθητοποίησης των οδηγών , πεζών (εκθέσεις τροχαίας , ημερίδες , Διαλέξεις στα σχολεία, σε αγρότες, αλλοδαπούς κ.λ.π) Υποστήριξη πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής.

2.-Ομάδες Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΟΕΠΤΑ). Αξιοποίηση των ομάδων σε ελέγχους σε όλο το Εθνικό και Επαρχιακό δίκτυο του Νησιού προκειμένου οι οδηγοί να συμμορφώνονται με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ώστε να αποτραπούν οι παραβιάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή.

3.- Εφαρμογή νέων διατάξεων Κ.Ο.Κ . 1)Αντιμετωπίζονται αυστηρά παραβάσεις όπως : α) Υπερβολική ταχύτητα β) Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ η άλλων ουσιών γ) η μη χρήση προστατευτικής ζώνης και κράνους δ) Η μη παραχώρηση προτεραιότητας ε) η παραβίαση φωτεινού σηματοδότη.

στ)Αφαιρούνται οι άδειες οδήγησης και Επανεξετάζονται οι οδηγοί που διαπράττουν επικίνδυνες παραβάσεις σύμφωνα με το σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

ζ) Βελτίωση συστήματος εκπαίδευσης οδηγών .

η) Εντατικοποίηση του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων.

Εντοπισμό επικινδύνων σημείων-βελτίωση οδικού δικτυού

4. Βελτίωση του οδικού δικτύου

Η από ανέκαθεν , συνεργασία της ΕΛ.ΑΣ (Τροχαίας) με συναρμόδιες υπηρεσίες (ΥΠΕΧΩΔΕ –ΝΟΜΑΡΧΙΑ-ΔΗΜΟΥΣ- ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ , οι οποίες από κοινού συμμετέχουν στην διερεύνηση σφαλμάτων – κακοτεχνιών και στην εξάλειψη τους , έχει συμβάλει σημαντικά στην διαμόρφωση του «Οδικού δικτύου» (Εθνικό και Επαρχιακό) .

5. Διαρκής παρουσία της τροχαίας στο δίκτυο και κυρίως στα επικίνδυνα σημεία.

Η παρουσία της τροχαίας στο δίκτυο είναι αποδεδειγμένο ότι δρα ανασταλτικά στους επίδοξους που καταστρατηγούν τον Κ.Ο.Κ. και προκαλούν πολλές φορές ατυχήματα. Η αστυνομία πρέπει να εντατικοποιήσει και να συστηματοποιήσει τους ελέγχους σε ορισμένες κατηγορίες οδηγών ή σε ορισμένες περιοχές ελέγχοντας περισσότερα άτομα, ώστε οι οδηγοί να συμμορφώνονται με τους κανόνες κυκλοφορίας χωρίς να υπάρξει όμως αύξηση των παραβάσεων. Πρέπει δηλαδή να πετύχει μεγάλο δείκτη συμμόρφωσης των οδηγών , ώστε να γίνουν συνειδητοποιημένη οδηγοί και όχι επιρρεπής στις παραβάσεις.

6. Αύξηση της ηλεκτρονικής αστυνόμευσης με τοποθέτηση φωτογραφικών RADAR.

Ο οδηγός αισθάνεται ότι αστυνομεύεται συνεχώς με αποτέλεσμα να καθίσταται ιδιαίτερα προσεκτικός.

7. Αύξηση των ελέγχων για μέθη.

Είναι πασιφανές ότι αποδίδουν αυτοί οι έλεγχοι. Το αλκοτέστ έχει καταστεί υποχρεωτικό και σε τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών.-

———————————————————————————————————————————————————

Οδική ασφάλεια: βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους στο εθνικό – επαρχιακό δίκτυο της Λέσβου – κυκλοφοριακά

προβλήματα – ασφάλεια πεζών στην πόλη της Μυτιλήνης, ΤΕΕ, ΤΕΕ – Τμ. Β.Α. Αιγαίου, Μυτιλήνη, 1 Ιουνίου, 2007

5

8. Εκπαίδευση μαθητών σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής .

Το τμήμα Τροχαίας συμμετέχει σε προγράμματα εκπαίδευσης μαθητών σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής.

9. Μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής.

Συμμετοχή της υπηρεσίας μας σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής.

Το μέλλον του τόπου, τα παιδιά μας, θα πρέπει από μικρά να ενταχθούν στην κυκλοφοριακή αγωγή ώστε αύριο να γίνουν καλοί χρήστες της οδού είτε ως εποχούμενοι είτε ως πεζοί, που αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εκπονηθούν προγράμματα κυκλοφοριακής διαπαιδαγώγησης των μαθητών δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου .

Η Τροχαία βάσει στατιστικών στοιχείων υποβάλλει έγγραφες προτάσεις προς διαμόρφωση Νόμων και Διατάξεων, οι οποίες αποβλέπουν την προστασία όλων εκείνων που χρησιμοποιούν την οδό ανεξάρτητα αν πρόκειται για οδηγούς ή πεζούς.

Το ανθρώπινο δυναμικό της Τροχαίας δίνει την ψυχή του καθημερινά παρά τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει κυρίως σε συνθήκες εργασίας , για την προστασία των πολιτών στους δρόμους και προσπαθεί να αλλάξει νοοτροπίες χρόνων. Είναι δεδομένο ότι μια συνήθεια αν χρειάζεται δέκα χρόνια να την αποκτήσει κάποιος , χρειάζονται άλλα δέκα για να την αποβάλλει. Ελπίζουμε ότι οι επόμενες γενεές θα αποβάλουν αυτή την νοοτροπία και θα συνειδητοποιήσουν ότι πέραν από τις προσπάθειες που καταβάλλονται από αρμόδιους φορείς , η κύρια προσπάθεια για την προστασία της ζωής τους από τροχαία ατυχήματα είναι ευθύνη – υποχρέωση δικιά τους. Όλοι εμείς η χρήστες των οδών μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά μπορούμε να σώσουμε ζωές εφαρμόζοντας με συνέπεια τους κανόνες ασφαλείς οδήγησης .

———————————————————————————————————————————————————

Οδική ασφάλεια: βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους στο εθνικό – επαρχιακό δίκτυο της Λέσβου – κυκλοφοριακά

προβλήματα – ασφάλεια πεζών στην πόλη της Μυτιλήνης, ΤΕΕ, ΤΕΕ – Τμ. Β.Α. Αιγαίου, Μυτιλήνη, 1 Ιουνίου, 2007

 

Πηγή: library.tee.gr

 

Δείτε το Video:

Add your comment