Πώς έκαναν …λίφτινγκ στα γλυπτά

Δημοσιεύτηκε 29.04.2011

Ελευθεροτυπία 30/11/1999
«Σαν μάρμαρο νεροχύτη» έγινε το φόντο ανάγλυφης παράστασης ιππέων της ζωφόρου του Παρθενώνα. Ενας τελετάρχης από την ίδια παράσταση έγινε από το τρίψιμο ολοκαίνουργιος, ενώ η περίφημη κεφαλή του αλόγου από το Ανατολικό Αέτωμα υπέστη «λίφτινγκ» που εξαφάνισε τις ζάρες από το λαιμό του αλόγου, αλλοίωσε τη χαίτη του και γυάλισε την επιφάνειά του. Μόνο οι εναέτιες, θεές Δήμητρα και Περσεφόνη, γλίτωσαν με μικρές βλάβες στο μπούστο τους. Εκεί σταμάτησε ο καθαρισμός των Γλυπτών του Παρθενώνα το 1939 στο Βρετανικό Μουσείο.

Η διακοπή των εργασιών έχει αποτυπωθεί πάνω στα παρθενώνια γλυπτά. Εμφανείς είναι οι χαρακιές στον αυχένα ενός αγάλματος, στο σημείο που σταμάτησε το αιχμηρό εργαλείο να βγάζει τη μαυρίλα. Ετσι, από τη μια μεριά βλέπεις ένα μάρμαρο λευκό και λείο, ενώ από την άλλη μια επιφάνεια αδρομερή που διατηρεί τα ίχνη της δουλειάς του αρχαίου γλύπτη.

Κι επειδή οι εικόνες μιλούν από μόνες τους, με την προβολή των σχετικών σλάιντ διάλεξαν να παρουσιάσουν την υπόθεση αυτή η υπουργός Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη και η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη, μιλώντας χθες σε Ελληνες και ξένους δημοσιογράφους. Ηθελαν να ενημερώσουν την κοινή γνώμη, όπως είπε η υπουργός, μια μέρα πριν από την παρουσίαση του πορίσματος των Ελλήνων εμπειρογνωμόνων στο διεθνές επιστημονικό συνέδριο που οργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο με θέμα τον «Καθαρισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα».

«Ολα τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν υποστεί αλλοιώσεις. Κάποια από αυτά σημαντικότερες, ενώ μερικά από αυτά καταστροφικές», τόνισε η υπουργός δείχνοντας και τα πειστήρια, τις φωτογραφίες της σημερινής κατάστασης των Γλυπτών, αντιπαραβάλλοντάς τις με παλιές φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται ότι υπήρχαν όλα τα στοιχεία της κλασικής γλυπτικής του 5ου π.Χ. αιώνα.

Οι Ελληνες επιστήμονες θα δείξουν σήμερα στους κορυφαίους ειδικούς τι πραγματικά έχει συμβεί στα Μάρμαρα, είπε η κ. Παπαζώη. Η έφορος Ακρόπολης Ισμήνη Τριάντη θα αναφερθεί στον τρόπο που η ελληνική πλευρά χειρίστηκε τη δυτική ζωφόρο για να την προστατεύσει (την κατέβασε από το ναό και μελέτησε επί χρόνια τον τρόπο που θα την καθαρίσει), ο ομ. καθηγητής του Ε.Μ.Π. Θεόδωρος Σκουλικίδης θα παρουσιάσει τις αποδεκτές μεθόδους καθαρισμού των αρχαίων στις μέρες μας και, τέλος, δύο από τα μέλη της ομάδας Ελλήνων εμπειρογνωμόνων, ο αρχαιολόγος Αλέξανδρος Μάντης και η χημικός μηχανικός Εβη Παπακωνσταντίνου θα ανακοινώσουν τις μετρήσεις και τα αποτελέσματα της αυτοψίας τους που έκαναν στα Μάρμαρα του Παρθενώνα τον περασμένο μήνα στο Βρετανικό Μουσείο.

Ολα αυτά αποδεικνύουν πως δεν έτυχαν καλής μεταχείρισης στα χέρια των Αγγλων τα Μάρμαρα. Αλλά τι μπορούμε να περιμένουμε από μια καθαρά επιστημονική συνάντηση, όπου βεβαίως δεν μπορεί να αποφασιστεί η επιστροφή τους στην Αθήνα; Η κ. Παπαζώη πιστεύει πως το συμπόσιο θα συμβάλει στην περαιτέρω μεταστροφή του κλίματος στη βρετανική κοινή γνώμη.

Στην ερώτηση αν σκοπεύουμε να τα διεκδικήσουμε με νομικά επιχειρήματα απάντησε: «Δεν πιστεύουμε πως μια τέτοια ιστορία μπορεί να λυθεί σε νομικό επίπεδο. Είναι θέμα ηθικό». Επισήμανε όμως πως δεν έχει βρεθεί ακόμη ούτε στα αρχεία της Κωνσταντινούπολης το γνήσιο φιρμάνι που υποτίθεται πως έδινε την άδεια στον Ελγιν να πάρει τα γλυπτά. Το μόνο που υπάρχει, είναι μια ιταλική μετάφραση του φιρμανιού από συνεργάτιδα του Ελγιν.

Οσον αφορά το επόμενο βήμα της ελληνικής πλευράς για τη διεκδίκηση των Γλυπτών, μας είπε ότι υπάρχει πρόσκληση δική της προς το Βρετανό ομόλογό της να συζητήσουν επί του θέματος, η οποία θα ανανεωθεί μετά το συνέδριο. Ετοιμάζεται επίσης ο φάκελος που θα κατατεθεί στην Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία θα εξετάσει ζητήματα παράνομης κατοχής πολιτιστικών αγαθών. Η υπουργός επανέλαβε ότι το 2004 θα είναι έτοιμο το νέο Μουσείο της Ακρόπολης και ελπίζει πως ώς τότε θα έχουν γυρίσει τα Μάρμαρα στην Ελλάδα, γιατί «δεν θέλουμε να είναι ένα ανάπηρο μνημείο ο Παρθενώνας».

Για το τέλος της προβολής των κακοποιημένων γλυπτών, η κ. Παπαζώη, κράτησε μια ταμπελίτσα στην οποία οι Βρετανοί σημειώνουν «The rest is still in Athens» δηλαδή η υπόλοιπη (ζωφόρος) είναι ακόμη στην Αθήνα. Η απάντησή της σε αυτή ήταν: «Αυτά που μόλις είδατε είναι ακόμη στο Βρετανικό Μουσείο».

Πηγή:www.enet.gr/

Σύλλογος τροχαίων ατυχημάτων

 

Δείτε το Video:

Add your comment